A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les étagères virtuelles... |
DĂ©tail de l'auteur
Auteur ZERHOUNI Badia
Documents disponibles Ă©crits par cet auteur
Affiner la rechercheAn Investigation of Moroccan EFL Readers' Motivation and Attitudes : the case of Second and Fourth year University Levels / EZZARADI Zhour
Titre : An Investigation of Moroccan EFL Readers' Motivation and Attitudes : the case of Second and Fourth year University Levels Type de document : thèse Auteurs : EZZARADI Zhour, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2006 Importance : 121 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Enseignement Comprehension Motivation Etudiants Maroc Index. décimale : 08/2006 An Investigation of Moroccan EFL Readers' Motivation and Attitudes : the case of Second and Fourth year University Levels [thèse] / EZZARADI Zhour, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2006 . - 121 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Enseignement Comprehension Motivation Etudiants Maroc Index. décimale : 08/2006 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Echanging textual interpretation through analogical previews- Doctorat / Redouane Madaoui
Titre : Echanging textual interpretation through analogical previews- Doctorat Type de document : thèse Auteurs : Redouane Madaoui, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2008 Importance : 186 p Langues : Anglais (eng) Index. décimale : 259 Echanging textual interpretation through analogical previews- Doctorat [thèse] / Redouane Madaoui, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2008 . - 186 p.
Langues : Anglais (eng)
Index. décimale : 259 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Effects of Metagognitive Strategy Training on the Reading on the Reading Comprehension of Moroccan Second- Year University Students / ICHBAH Mina
Titre : Effects of Metagognitive Strategy Training on the Reading on the Reading Comprehension of Moroccan Second- Year University Students Type de document : thèse Auteurs : ICHBAH Mina, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2002 Importance : 165 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Enseignement Comprehension Validation: Etudiants Maroc Index. décimale : 15/2002 Effects of Metagognitive Strategy Training on the Reading on the Reading Comprehension of Moroccan Second- Year University Students [thèse] / ICHBAH Mina, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2002 . - 165 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Enseignement Comprehension Validation: Etudiants Maroc Index. décimale : 15/2002 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Effects of pre - reading activities on EFL reading comprehension by moroccan first- year univrsity students / MADAOUI Redouane
Titre : Effects of pre - reading activities on EFL reading comprehension by moroccan first- year univrsity students Type de document : thèse Auteurs : MADAOUI Redouane, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2001 Importance : 86 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Enseignement Activités Etudiants Maroc Index. décimale : 05/2001 Effects of pre - reading activities on EFL reading comprehension by moroccan first- year univrsity students [thèse] / MADAOUI Redouane, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2001 . - 86 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Enseignement Activités Etudiants Maroc Index. décimale : 05/2001 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Effects of reading and writing practice on argumentative essay writing among moroccan EFL learners / BENMHAMED Mohamed
Titre : Effects of reading and writing practice on argumentative essay writing among moroccan EFL learners Type de document : thèse Auteurs : BENMHAMED Mohamed, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2011 Importance : 211 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Linguistique Langue Anglais Grammaire Index. décimale : 272 Effects of reading and writing practice on argumentative essay writing among moroccan EFL learners [thèse] / BENMHAMED Mohamed, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2011 . - 211 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Linguistique Langue Anglais Grammaire Index. décimale : 272 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Factors that infuence moroccan university EFL science students' use of language learning strategies / EL AOURI Zahra
Titre : Factors that infuence moroccan university EFL science students' use of language learning strategies : the case of science - Rabat Type de document : thèse Auteurs : EL AOURI Zahra, Auteur; ZERHOUNI Badia, Auteur Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2015 Importance : 278 p Langues : Français (fre) Mots-clés : Enseignement Stratégies d'apprentissage Langue Anglais Etudiants Maroc Index. décimale : 322 Résumé : The present study, which is based on a quantitative/qualitative approach, aims at investigating
language learning strategies used by Moroccan university EFL Science students in relation to
their gender, academic major and motivation to learn English. More particularly, the study
aims at exploring the frequency and type of LLSs the students tend to use; whether there are
any differences between male and female students; whether the students’ use of LLSs differ
according to the six academic majors they belong to; whether their motivation level correlates
with their use of LLSs; and finally, the study tries to look at the interaction between the three
independent variables in relation to the use of LLSs.
To achieve these objectives, a sample of 228 Moroccan undergraduate students from the
faculty of Sciences, Mohammed V University in Rabat was randomly selected to respond to
the Strategy Inventory for Language Learning and the motivation questionnaire. Besides, 60
participants were chosen to take part in the semi-structured interview.
An independent-samples t-test, Pearson Correlation, One-way between groups ANOVA and
Multiple Regression Analysis were used to answer the research questions. The findings
indicate that gender does not play a role in the use of LLSs since there are no significant
differences between males and females in both their overall use of LLSs and in the use of the
six types of strategies. However, motivation emerges as strongly and positively correlating
with the use of LLSs. The academic major variable does not have any impact either on the
overall use of LLSs or on the six types of strategies since the results of the one-way between
groups ANOVA do not demonstrate any significant differences between the six academic
majors in terms of LLS use. Concerning the interaction between the three independent
variables in relation to LLS use, overall motivation emerges as the only independent variable
which makes a statistically significant unique contribution to the equation of the regression
analysis model. Furthermore, investigation of the individual types of motivation shows that
intrinsic and integrative types of motivation are the only variables which make a statistically
significant contribution. In addition, further insights into the use of LLSs by the participants
are provided by the semi-structured interviews which yield rich and interesting data
consolidating the findings of the quantitative approach. The thesis closes with a discussion of
the limitations of the study together with some research and pedagogical implications which
arise from the findings and suggests further paths for research.
Key words: language learning strategies, motivation, gender, academic major, English as a foreign
language, Moroccan EFL context
Factors that infuence moroccan university EFL science students' use of language learning strategies [thèse] : the case of science - Rabat / EL AOURI Zahra, Auteur; ZERHOUNI Badia, Auteur . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2015 . - 278 p.
Langues : Français (fre)
Mots-clés : Enseignement Stratégies d'apprentissage Langue Anglais Etudiants Maroc Index. décimale : 322 Résumé : The present study, which is based on a quantitative/qualitative approach, aims at investigating
language learning strategies used by Moroccan university EFL Science students in relation to
their gender, academic major and motivation to learn English. More particularly, the study
aims at exploring the frequency and type of LLSs the students tend to use; whether there are
any differences between male and female students; whether the students’ use of LLSs differ
according to the six academic majors they belong to; whether their motivation level correlates
with their use of LLSs; and finally, the study tries to look at the interaction between the three
independent variables in relation to the use of LLSs.
To achieve these objectives, a sample of 228 Moroccan undergraduate students from the
faculty of Sciences, Mohammed V University in Rabat was randomly selected to respond to
the Strategy Inventory for Language Learning and the motivation questionnaire. Besides, 60
participants were chosen to take part in the semi-structured interview.
An independent-samples t-test, Pearson Correlation, One-way between groups ANOVA and
Multiple Regression Analysis were used to answer the research questions. The findings
indicate that gender does not play a role in the use of LLSs since there are no significant
differences between males and females in both their overall use of LLSs and in the use of the
six types of strategies. However, motivation emerges as strongly and positively correlating
with the use of LLSs. The academic major variable does not have any impact either on the
overall use of LLSs or on the six types of strategies since the results of the one-way between
groups ANOVA do not demonstrate any significant differences between the six academic
majors in terms of LLS use. Concerning the interaction between the three independent
variables in relation to LLS use, overall motivation emerges as the only independent variable
which makes a statistically significant unique contribution to the equation of the regression
analysis model. Furthermore, investigation of the individual types of motivation shows that
intrinsic and integrative types of motivation are the only variables which make a statistically
significant contribution. In addition, further insights into the use of LLSs by the participants
are provided by the semi-structured interviews which yield rich and interesting data
consolidating the findings of the quantitative approach. The thesis closes with a discussion of
the limitations of the study together with some research and pedagogical implications which
arise from the findings and suggests further paths for research.
Key words: language learning strategies, motivation, gender, academic major, English as a foreign
language, Moroccan EFL context
Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Investigating the effectiveness of the good language learner's vocabulary learning strategies and self-regulatory behaviors in the moroccan EFL context / AZALMAD Nor Eddine
Titre : Investigating the effectiveness of the good language learner's vocabulary learning strategies and self-regulatory behaviors in the moroccan EFL context Type de document : thèse Auteurs : AZALMAD Nor Eddine, Auteur; ICHBAH Mina, Directeur de thèse; ZERHOUNI Badia, Auteur Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2020 Importance : 231 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Bon apprenants en langues Etudiants ayants un niveau avancé Comportements d'autorégulation Stratégies d'apprentissage du vocabulaire Index. décimale : 474 Investigating the effectiveness of the good language learner's vocabulary learning strategies and self-regulatory behaviors in the moroccan EFL context [thèse] / AZALMAD Nor Eddine, Auteur; ICHBAH Mina, Directeur de thèse; ZERHOUNI Badia, Auteur . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2020 . - 231 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Bon apprenants en langues Etudiants ayants un niveau avancé Comportements d'autorégulation Stratégies d'apprentissage du vocabulaire Index. décimale : 474 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Lexical cohesion in university student writing:A comparative study of native speakers, and non-native speakerss writing / HELLALET Nadia
Titre : Lexical cohesion in university student writing:A comparative study of native speakers, and non-native speakerss writing Type de document : thèse Auteurs : HELLALET Nadia, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2016 Importance : 202p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Lexical cohesion university student Index. décimale : 367 Lexical cohesion in university student writing:A comparative study of native speakers, and non-native speakerss writing [thèse] / HELLALET Nadia, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2016 . - 202p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Lexical cohesion university student Index. décimale : 367 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Mentoring in moroccan EFL pre-service teacher training / MOUSSAID Rachid
Titre : Mentoring in moroccan EFL pre-service teacher training : exploring the case of Inzegane's CRMEF Type de document : thèse Auteurs : MOUSSAID Rachid, Auteur; ICHBAH Mina, Directeur de thèse; ZERHOUNI Badia, Auteur Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2020 Importance : 303 p +Appendices Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Ecriture de journal Formation initiale Mentorat stage Réflexion Index. décimale : 471 Mentoring in moroccan EFL pre-service teacher training [thèse] : exploring the case of Inzegane's CRMEF / MOUSSAID Rachid, Auteur; ICHBAH Mina, Directeur de thèse; ZERHOUNI Badia, Auteur . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2020 . - 303 p +Appendices.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Ecriture de journal Formation initiale Mentorat stage Réflexion Index. décimale : 471 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Moroccan university teacher's conceptions and practice of classroom assessment : the case of EFL teachers / GHAICHA Abdallah
Titre : Moroccan university teacher's conceptions and practice of classroom assessment : the case of EFL teachers Type de document : thèse Auteurs : GHAICHA Abdallah, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2008 Importance : 176 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Enseignants Université Pratiques pédagogiques Évaluation Langue étrangère Index. décimale : 247 Moroccan university teacher's conceptions and practice of classroom assessment : the case of EFL teachers [thèse] / GHAICHA Abdallah, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2008 . - 176 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Enseignants Université Pratiques pédagogiques Évaluation Langue étrangère Index. décimale : 247 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Reading in L1,L2, and FL: a variable-treatment study / ZERHOUNI Badia
Titre : Reading in L1,L2, and FL: a variable-treatment study Type de document : thèse Auteurs : ZERHOUNI Badia, ; HAUPTMAN Philip C, Editeur : University of Ottawa (Canada) AnnĂ©e de publication : 1996 Importance : 214 Note gĂ©nĂ©rale : Doctorat de Troisiéme cycle
Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Langue - english - Linguistique - Traitements de texte Index. décimale : 144 Note de contenu : Linguistics
Reading in L1,L2, and FL: a variable-treatment study [thèse] / ZERHOUNI Badia, ; HAUPTMAN Philip C, . - Canada : University of Ottawa, 1996 . - 214.
Doctorat de Troisiéme cycle
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Langue - english - Linguistique - Traitements de texte Index. décimale : 144 Note de contenu : Linguistics
RĂ©servation
RĂ©server ce document
Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section DisponibilitĂ© 65453 Thèses CDIP Bibliothèque fse Unité thèses Disponible Self - Efficacy Beliefs and the Effect of Metacognitive Strategy Training on Moroccan High Schooul EFL Student' Argumentative Essay -Writing / MOUSSAID Rachid
Titre : Self - Efficacy Beliefs and the Effect of Metacognitive Strategy Training on Moroccan High Schooul EFL Student' Argumentative Essay -Writing Type de document : thèse Auteurs : MOUSSAID Rachid, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2005 Importance : 129 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : L'écriture Expression Méthodes Etudiants Maroc Index. décimale : 09/2005 Self - Efficacy Beliefs and the Effect of Metacognitive Strategy Training on Moroccan High Schooul EFL Student' Argumentative Essay -Writing [thèse] / MOUSSAID Rachid, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2005 . - 129 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : L'écriture Expression Méthodes Etudiants Maroc Index. décimale : 09/2005 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire A study of the persuasive writing performance of moroccan EFL / KHARITE Brahim
Titre : A study of the persuasive writing performance of moroccan EFL : Masters students from an intercultural rhetoric perspective Type de document : thèse Auteurs : KHARITE Brahim, Auteur; ICHBAH Mina, Directeur de thèse; ZERHOUNI Badia, Auteur Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2020 Importance : 241 p Langues : Anglais (eng) Index. décimale : 467 A study of the persuasive writing performance of moroccan EFL [thèse] : Masters students from an intercultural rhetoric perspective / KHARITE Brahim, Auteur; ICHBAH Mina, Directeur de thèse; ZERHOUNI Badia, Auteur . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2020 . - 241 p.
Langues : Anglais (eng)
Index. décimale : 467 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire The effect of age, proficiency and task-type on lexical transfer : the case of moroccan learners / TRIMASSE Naima
Titre : The effect of age, proficiency and task-type on lexical transfer : the case of moroccan learners Type de document : thèse Auteurs : TRIMASSE Naima, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2010 Importance : 196 p Langues : Français (fre) Mots-clés : Age Compétence Élèves marocains Linguistique Transfert lexical Index. décimale : 268 The effect of age, proficiency and task-type on lexical transfer : the case of moroccan learners [thèse] / TRIMASSE Naima, Auteur; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2010 . - 196 p.
Langues : Français (fre)
Mots-clés : Age Compétence Élèves marocains Linguistique Transfert lexical Index. décimale : 268 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire The effect of cultural schemata on EFL learners' reading comprehension - DESA / NAFIL Fatima
Titre : The effect of cultural schemata on EFL learners' reading comprehension - DESA : The case of Moroccan second year university students Type de document : thèse Auteurs : NAFIL Fatima; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse Editeur : Faculté des Sciences de l'Education (FSE) (Rabat) Année de publication : 2001 Importance : 115 p Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Apprentissage Culture Etudiant Maroc Index. décimale : 08/2001 The effect of cultural schemata on EFL learners' reading comprehension - DESA [thèse] : The case of Moroccan second year university students / NAFIL Fatima; ZERHOUNI Badia, Directeur de thèse . - Rabat : Faculté des Sciences de l'Education (FSE), 2001 . - 115 p.
Langues : Anglais (eng)
Mots-clés : Apprentissage Culture Etudiant Maroc Index. décimale : 08/2001 Exemplaires
Code barre Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire