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Amélioration du Système de Transport Interne des Produits Basé sur le Concept Robot Suiveur / Soufiane ALILOU
Titre : AmĂ©lioration du Système de Transport Interne des Produits BasĂ© sur le Concept Robot Suiveur Type de document : projet fin Ă©tudes Auteurs : Soufiane ALILOU, Auteur AnnĂ©e de publication : 2019 Langues : Français (fre) CatĂ©gories : Systèmes EmbarquĂ©s pour l'Automobile Mots-clĂ©s : Lean Manufacturing, MUDAs, Gaspillage, Amelioration. Index. dĂ©cimale : mast 158/19 RĂ©sumĂ© : Le projet consiste à améliorer le flux logistique dans l’usine SEWS CABIND Berre-chid dans le cadre de Lean Manufacturing en réduisant ou éliminant le maximum possible tout terme de gaspillage (MUDAs)
Ce travail a permis premièrement de définir le problème, en mettant en valeur l’écart entre la situation visée et situation actuelle. Ensuite, j’ai choisi les variables responsables sur les MUDAs.
Par ailleurs, j’ai analysé les résultats mesurés précédemment afin d’identifier les causes et les leviers actionnables pour y remédier. Finalement, j’ai élaboré un plan d’ac-tion réalisable afin d’améliorer le processus de transport des fils avant de définir un plan de contrôle de la solution mise en place afin d’évaluer l’efficacité des améliorations adop-tées par une quantification des gains escomptés du projet.
Amélioration du Système de Transport Interne des Produits Basé sur le Concept Robot Suiveur [projet fin études] / Soufiane ALILOU, Auteur . - 2019.
Langues : Français (fre)
CatĂ©gories : Systèmes EmbarquĂ©s pour l'Automobile Mots-clĂ©s : Lean Manufacturing, MUDAs, Gaspillage, Amelioration. Index. dĂ©cimale : mast 158/19 RĂ©sumĂ© : Le projet consiste à améliorer le flux logistique dans l’usine SEWS CABIND Berre-chid dans le cadre de Lean Manufacturing en réduisant ou éliminant le maximum possible tout terme de gaspillage (MUDAs)
Ce travail a permis premièrement de définir le problème, en mettant en valeur l’écart entre la situation visée et situation actuelle. Ensuite, j’ai choisi les variables responsables sur les MUDAs.
Par ailleurs, j’ai analysé les résultats mesurés précédemment afin d’identifier les causes et les leviers actionnables pour y remédier. Finalement, j’ai élaboré un plan d’ac-tion réalisable afin d’améliorer le processus de transport des fils avant de définir un plan de contrôle de la solution mise en place afin d’évaluer l’efficacité des améliorations adop-tées par une quantification des gains escomptés du projet.
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Code barre Cote Support Localisation Section DisponibilitĂ© mast 158/819 mast 158/19 SOU Texte imprimé Unité des masters Mast/19 Disponible Automatisation du test FSV pour cinq modules Ă©lectroniques du système de gestion de bruit dans les vĂ©hicules / BAKACHE Ayoub
Titre : Automatisation du test FSV pour cinq modules Ă©lectroniques du système de gestion de bruit dans les vĂ©hicules Type de document : projet fin Ă©tudes Auteurs : BAKACHE Ayoub, Auteur AnnĂ©e de publication : 2019 Langues : Français (fre) CatĂ©gories : Systèmes EmbarquĂ©s pour l'Automobile Index. dĂ©cimale : mast 159/19 RĂ©sumĂ© : Dans un lointain passé, le confort acoustique et vibratoire (NVH) était considéré comme une performance secondaire pour un véhicule. Dans le marché automobile actuel, c’est devenu une performance sélective, permettant de positionner le produit dans le haut de gamme et ainsi de garantir les meilleurs résultats commerciaux.
Dans ce contexte, LEAR Corporation travaille actuellement sur le développement d’un système de gestion de bruit qui a pour but de créer des zones de calme dans l’habitacle ainsi qu’autour du véhicule. L’équipe Audio appartenant au département Hardware du centre d’ingénierie de LEAR - Rabat, a pour mission de développer cinq modules électroniques faisant partie de ce système.
Lors du développement de ces modules, et à chaque sortie d’une nouvelle version Hardware d’une carte ou après une modification sur la ligne de production, l’équipe Audio reçoit le premier échantillant produit afin d’effectuer un test appelé FSV (First Sample Validation), qui permet de confirmer que l'utilisation de l'équipement de pro-duction, de l'outillage et des matériaux fournit un produit qui répond aux spécifications de conception.
L'objectif de ce projet de fin d’études est d’automatiser le test FSV afin de réduire sa durée, minimiser/remplacer l’intervention humaine et augmenter sa fiabilité.Automatisation du test FSV pour cinq modules Ă©lectroniques du système de gestion de bruit dans les vĂ©hicules [projet fin Ă©tudes] / BAKACHE Ayoub, Auteur . - 2019.
Langues : Français (fre)
CatĂ©gories : Systèmes EmbarquĂ©s pour l'Automobile Index. dĂ©cimale : mast 159/19 RĂ©sumĂ© : Dans un lointain passé, le confort acoustique et vibratoire (NVH) était considéré comme une performance secondaire pour un véhicule. Dans le marché automobile actuel, c’est devenu une performance sélective, permettant de positionner le produit dans le haut de gamme et ainsi de garantir les meilleurs résultats commerciaux.
Dans ce contexte, LEAR Corporation travaille actuellement sur le développement d’un système de gestion de bruit qui a pour but de créer des zones de calme dans l’habitacle ainsi qu’autour du véhicule. L’équipe Audio appartenant au département Hardware du centre d’ingénierie de LEAR - Rabat, a pour mission de développer cinq modules électroniques faisant partie de ce système.
Lors du développement de ces modules, et à chaque sortie d’une nouvelle version Hardware d’une carte ou après une modification sur la ligne de production, l’équipe Audio reçoit le premier échantillant produit afin d’effectuer un test appelé FSV (First Sample Validation), qui permet de confirmer que l'utilisation de l'équipement de pro-duction, de l'outillage et des matériaux fournit un produit qui répond aux spécifications de conception.
L'objectif de ce projet de fin d’études est d’automatiser le test FSV afin de réduire sa durée, minimiser/remplacer l’intervention humaine et augmenter sa fiabilité.RĂ©servation
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Code barre Cote Support Localisation Section DisponibilitĂ© mast 159/19 mast 159/19 BAK Texte imprimé Unité des masters Mast/19 Disponible Autonomous Quadcopter for Gas Sensing / MOKSSIT Saad
Titre : Autonomous Quadcopter for Gas Sensing Type de document : projet fin études Auteurs : MOKSSIT Saad, Auteur Langues : Français (fre) Catégories : Systèmes Embarqués pour l'Automobile Index. décimale : mast 81/18 Résumé : This work is devoted for the design of an autonomous quadcopter system which main mission
consists on collecting gas and dust samples in specific locations of the space for later analysis
inside industry laboratories and our project consisted on two parts
The first one consisted on designing a manually controlled quadcopter where we’ve applied
system engineering approaches to analyze our system requirements and make the hardware and
software design that satisfy the best those requirements. In the same scope, choosing an
appropriate control algorithm was also essential to make our quadcopter able to remain stable
in the air and was in fact the most challenging part of the project. This required us to simplify
our model in a simulating environment and try to stabilize it first in this environment before
moving to a real stabilization process in the real world. The simulated stabilization was
achieved in a verry successful way, however when moving to the real one other parameters
enterd into consideration and made this operation difficult to achieve but we identified the
source of problems, eliminated some of them and we are currently studying the last eventual
instability source and the results of the first experimentations make this last alternative the most
likely to produce the system instability.
The second part of the project consisted on adding autonomous capabilities to the quadcopter
and due to time constraints we limited our study there in its analysis and conception phaseAutonomous Quadcopter for Gas Sensing [projet fin Ă©tudes] / MOKSSIT Saad, Auteur . - [s.d.].
Langues : Français (fre)
Catégories : Systèmes Embarqués pour l'Automobile Index. décimale : mast 81/18 Résumé : This work is devoted for the design of an autonomous quadcopter system which main mission
consists on collecting gas and dust samples in specific locations of the space for later analysis
inside industry laboratories and our project consisted on two parts
The first one consisted on designing a manually controlled quadcopter where we’ve applied
system engineering approaches to analyze our system requirements and make the hardware and
software design that satisfy the best those requirements. In the same scope, choosing an
appropriate control algorithm was also essential to make our quadcopter able to remain stable
in the air and was in fact the most challenging part of the project. This required us to simplify
our model in a simulating environment and try to stabilize it first in this environment before
moving to a real stabilization process in the real world. The simulated stabilization was
achieved in a verry successful way, however when moving to the real one other parameters
enterd into consideration and made this operation difficult to achieve but we identified the
source of problems, eliminated some of them and we are currently studying the last eventual
instability source and the results of the first experimentations make this last alternative the most
likely to produce the system instability.
The second part of the project consisted on adding autonomous capabilities to the quadcopter
and due to time constraints we limited our study there in its analysis and conception phaseRĂ©servation
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Code barre Cote Support Localisation Section DisponibilitĂ© mast 81//18 mast 81/18 MOK Texte imprimé Unité des masters Mast/18 Disponible Design and implementation of a test and diagnostic program generator for The In-Circuit Test Line Machine / Taj Rida
Titre : Design and implementation of a test and diagnostic program generator for The In-Circuit Test Line Machine Type de document : projet fin études Auteurs : Taj Rida, Auteur Année de publication : 2019 Langues : Anglais (eng) Catégories : Systèmes Embarqués pour l'Automobile Index. décimale : mast 160/19 Résumé : First of all, the field of testing is of particular importance in the industrial sector. In addition, the notion of "testing" is not limited to checking the state of the systems used in industry, but it extends to the questioning of existing technologies and raises criticism of the and the development of new techniques that solve technical problems and weaknesses.
My graduation project is part of the continuous improvement of productivity and the improvement of the production rate of the ICT / OBP machine more precisely. In another term, it accelerates this process of development of tests in electronics within the company "Lear corporation Rabat". My goal is then to develop a test program generator that takes care of the flash of the software in the card at first and at another time to make electrical tests and powerful functional tests to prove that the cards work properly or to diagnose the exact cause of the fault. When the card does not work properly, the rapid detection of anomalies, and also the identification of defects that are key elements in my project because they allow isolating accurately the defects at "hardware" level.
In order to carry out this mission, we decided to start by developing the different modules of the generator and integrate them later. The second step of this project is to perform an integration test by implementing the software generated in the ICT machine.
Finally, this exceptional level of fault finding reduces the number of electronic cards to be repaired. It also saves time and especially improves the reliability of repaired cards.Design and implementation of a test and diagnostic program generator for The In-Circuit Test Line Machine [projet fin Ă©tudes] / Taj Rida, Auteur . - 2019.
Langues : Anglais (eng)
Catégories : Systèmes Embarqués pour l'Automobile Index. décimale : mast 160/19 Résumé : First of all, the field of testing is of particular importance in the industrial sector. In addition, the notion of "testing" is not limited to checking the state of the systems used in industry, but it extends to the questioning of existing technologies and raises criticism of the and the development of new techniques that solve technical problems and weaknesses.
My graduation project is part of the continuous improvement of productivity and the improvement of the production rate of the ICT / OBP machine more precisely. In another term, it accelerates this process of development of tests in electronics within the company "Lear corporation Rabat". My goal is then to develop a test program generator that takes care of the flash of the software in the card at first and at another time to make electrical tests and powerful functional tests to prove that the cards work properly or to diagnose the exact cause of the fault. When the card does not work properly, the rapid detection of anomalies, and also the identification of defects that are key elements in my project because they allow isolating accurately the defects at "hardware" level.
In order to carry out this mission, we decided to start by developing the different modules of the generator and integrate them later. The second step of this project is to perform an integration test by implementing the software generated in the ICT machine.
Finally, this exceptional level of fault finding reduces the number of electronic cards to be repaired. It also saves time and especially improves the reliability of repaired cards.RĂ©servation
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Code barre Cote Support Localisation Section DisponibilitĂ© mast 160/19 mast 160/19 TAJ Texte imprimé Unité des masters Mast/19 Disponible Design and Simulation of an Electric Longboard and Study of a Battery Management System for Lithium-Ion Cells / TAMMANE Hasna
Titre : Design and Simulation of an Electric Longboard and Study of a Battery Management System for Lithium-Ion Cells Type de document : projet fin études Auteurs : TAMMANE Hasna, Auteur Année de publication : 2019 Langues : Anglais (eng) Catégories : Systèmes Embarqués pour l'Automobile Mots-clés : electric longboard, BMS, li-ion battery, LG chem battery cells, balancing cells, state of charge, IDEF0 diagram, BDD diagram, requirement diagram, ANSA software, CATIA V5, easyEDA. Index. décimale : mast 154/19 Résumé : This report is the result of the graduation project carried out from 01 March 2019 until the end of June at the National School of Computer Science and System Analysis "ENSIAS" and FAAR Industry, as part of the training of the master's degree specializing in "embedded systems for the automotive industry".
This work concerns on the one hand the design of an electric longboard with CATIA V5 software and the simulation of stress and deformation of the board on ANSA software, while presenting these software and their advantages in order to give a sophisticated result. On the other hand, I worked on the energy part of our system and I made a dimensioning of the lithium ion batteries by choosing the NMC type then I built a battery pack of 48V and 21A with its case, for the part of the battery control system I made a BMS card for the charge of 13S on the easyEDA software by explaining the cell charge circuit.
Design and Simulation of an Electric Longboard and Study of a Battery Management System for Lithium-Ion Cells [projet fin Ă©tudes] / TAMMANE Hasna, Auteur . - 2019.
Langues : Anglais (eng)
Catégories : Systèmes Embarqués pour l'Automobile Mots-clés : electric longboard, BMS, li-ion battery, LG chem battery cells, balancing cells, state of charge, IDEF0 diagram, BDD diagram, requirement diagram, ANSA software, CATIA V5, easyEDA. Index. décimale : mast 154/19 Résumé : This report is the result of the graduation project carried out from 01 March 2019 until the end of June at the National School of Computer Science and System Analysis "ENSIAS" and FAAR Industry, as part of the training of the master's degree specializing in "embedded systems for the automotive industry".
This work concerns on the one hand the design of an electric longboard with CATIA V5 software and the simulation of stress and deformation of the board on ANSA software, while presenting these software and their advantages in order to give a sophisticated result. On the other hand, I worked on the energy part of our system and I made a dimensioning of the lithium ion batteries by choosing the NMC type then I built a battery pack of 48V and 21A with its case, for the part of the battery control system I made a BMS card for the charge of 13S on the easyEDA software by explaining the cell charge circuit.
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Code barre Cote Support Localisation Section DisponibilitĂ© mast 154/19 mast 154/19 TAM Texte imprimé Unité des masters Mast/19 Disponible